Saúde Pública em Pediatria
Estudo randomizado | A vacinação sazonal e a combinação de medicamentos preventivos reduziu drasticamente os casos de malária grave entre crianças pequenas na África.
2 Set, 2021 | 11:35hComunicado de imprensa: Severe malaria among young African children dramatically reduced through seasonal vaccination and preventative drug combination – London School of Hygiene & Tropical Medicine
Artigo original: Seasonal Malaria Vaccination with or without Seasonal Malaria Chemoprevention – New England Journal of Medicine
Comentário: Malaria trial shows ‘striking’ 70% reduction in severe illness in children – The Guardian
Conteúdo relacionado: Malaria vaccine becomes first to achieve WHO-specified 75% efficacy goal
Estimativas e tendências globais, regionais e nacionais de natimortos de 2000 a 2019: uma avaliação sistemática.
2 Set, 2021 | 11:31hEstudo mostra que as crianças ganharam peso durante a pandemia.
2 Set, 2021 | 11:22hNews release: Young children gained weight during the pandemic – Kaiser Permanente
Estudo original: Changes in Body Mass Index Among Children and Adolescents During the COVID-19 Pandemic – JAMA
Comentário no Twitter
#KPResearch showed significant weight gain occurred during COVID-19 pandemic among youth in Southern California, especially among youngest kids.
Research: @KPSCalResearch & @UMchear
In @JAMANetwork
Authors incl @CKoebnickPhD @RohmDeborah @MargoSidell https://t.co/IqiUxo75bW pic.twitter.com/8XA7G6J3Bu— Kaiser Permanente Research (@KPSCalResearch) August 27, 2021
Crianças têm “long COVID”? E com qual frequência? Um pediatra analisa os dados e conclui que crianças também têm “long COVID”, mas muito menos que os adultos.
2 Set, 2021 | 11:19hDo kids get long COVID? And how often? A paediatrician looks at the data – The Conversation
Conteúdos relacionados:
Cohort study: Risk factors for long covid in previously hospitalized children.
M-A: More than 50 long-term effects of COVID-19.
Muitos previram algum tipo de declínio no aprendizado sobre Covid (“Covid slide”). Resultados de teste mostram o quanto isso é ruim.
30 Ago, 2021 | 13:38hMany predicted some kind of ‘Covid slide’ in learning. Test results show how bad it is – CNN
Relatório: Learning during COVID-19: Reading and math achievement in the 2020-21 school year – NWEA
Conteúdo relacionado: [Preprint] Impact of the COVID-19 pandemic on early child cognitive development: initial findings in a longitudinal observational study of child health.
CDC relata que um professor não vacinado e sem uso de máscara infectou com Covid-19 mais da metade dos alunos de uma sala de aula.
30 Ago, 2021 | 13:35hRevisão sistemática | O impacto do lockdown da COVID-19 na saúde mental de crianças e adolescentes.
25 Ago, 2021 | 13:16hConteúdo relacionado: M-A: Child and youth mental health problems have doubled during COVID-19. (vários artigos sobre o tema)
Perspectiva | Como escolas e creches devem lidar com resfriados em tempos de Covid? É complicado. – “Cada tosse ou nariz escorrendo será tratado como potencial Covid até que se prove o contrário?”
24 Ago, 2021 | 11:43hHow Should Schools And Daycare Treat Colds In The Covid Age? It’s Complicated. – Romper
Desfechos em 30 dias de crianças e adolescentes com COVID-19: uma experiência internacional – “Apesar da fatalidade insignificante, complicações como hospitalização, hipoxemia e pneumonia foram mais frequentes em crianças e adolescentes com COVID-19 do que em casos de influenza.”
24 Ago, 2021 | 11:42hConteúdos relacionados:
Kawasaki Disease and Multisystem Inflammatory Syndrome in Children: An Overview and Comparison.
AAP Guidance: Post-COVID-19 conditions in children and adolescents.
Cohort study: Risk factors for long covid in previously hospitalized children.
Deaths from COVID ‘incredibly rare’ among children.
[Preprint] Transmissão de SARS-CoV-2 por aerossol em escolas: efetividade teórica de diferentes intervenções – “Intervenções combinadas (i.e., ventilação natural, máscaras e filtração HEPA) foram as mais eficazes (redução ≥ 30 vezes)”.
23 Ago, 2021 | 13:12hSARS-CoV-2 aerosol transmission in schools: the effectiveness of different interventions – medRxiv
Conteúdo relacionado: The right way to protect our children and return to in-person learning – CNN
Comentários no Twitter
Interesting modelling study for schools: (theoretically) most effective is open windows, then masks, then HEPA filter. Would be good to do real world tests though. https://t.co/MDFNqNNUI3 pic.twitter.com/xGSodClipO
— Paul Glasziou (@PaulGlasziou) August 21, 2021
This is not real evidence supporting real policy choices as they are really carried out in the real world.
Instead, this is theoretical bioplausibility spun into a full paper.
I hope folks can still tell the two aparthttps://t.co/znwtiaKZ2g
— Vinay Prasad, MD MPH 🎙️📷 (@VPrasadMDMPH) August 20, 2021


